יין קרח הינו אחד מיינות הקינוח המפורסמים בעולם כאשר עיקר יצורו מתרחש בקנדה, גרמניה ומעט בארה"ב ואיזורי יין קרים מאוד במזרח אירופה.

היין מיוצר על ידי בציר בציר מאוחר (סתיו-חורף) של ענבים (לבנים או אדומים) בריאים – לא מצומקים או נגועים בריקבון אצילי, שקפאו על הגפן ונבצרים בטמפרטורה של לא פחות ממינוס 7c-  מעלות!  (ישנו איסור מוחלט על שימוש בהקפאה מלאכותית לאחר הבציר) ומועברים לפרס לשם סחיטה של תירוש סמיך ברמת סוכר גבוה מאוד (עד 44% בריקס!). מרבית היינות בסיגנון זה מופקים בכמויות קטניות מאוד,

כל יקב "מתמחה" שכזה מייצר בין כמה ארגזים (קייס= 6 בקבוקים) יחידים לכמה מאות ארגזים בשנה.  

יין הקרח היקר בעולם (יין קרח שרדונה של יקב Royal Demaria) נמכר במחיר של 30,000 דולר לבקבוק 375 מ"ל! כאשר יוצרו רק 5 ארגזים מיין זה באותה שנה, אך מחירו הממוצע של יין מיקב פחות "יוקרתי" נע בין 20-300 דולרים לבקבוק חצי.

בשנים האחרונות, עם הדרישה הגוברת ליין קינוח זה מצד השוק האסייתי, נפוץ מאוד השימוש באמצעי קירור מלאכותיים להקפאת יין קרח מענבים "רגילים" (לאחר הבציר הקיצי) , דבר המאפשר הפקה הרבה יותר קלה, נוחה, פשוטה וזולה באופן משמעותי של סיגנון יין זה ובנוסף מתאפשרת הפקה של כמות יין גבוה הרבה יותר פר דונם של גפנים.  על פי חוק, אין כל איסור לכנות יין שמופק בשיטה המלאכותית (Cyroextraction) גם כן Icewine – דבר הפוגע קשות בתעשייה המסורתית ומציב בפניהם תחרות מעט לא הוגנת…

*גם בארץ ישנו שימוש נרחב בטכניקה המלאכותית כגון הייטס ויין של יקבי רמת הגולן (מגוורצטרמינר) וארט דזרט של יקב רמים (משרדונה, ריזלינג וקברנה פראנק בהתאם לשנה) ויקב צרעה Or (גוורטצרמינר).

למאמר

למאמר המתורגם לעברית (יתכנו עיוותים לשוניים)

למאמר המקורי

Check Also

“יינות טבעיים” (Natural Wines) , גימיק שיווקי או אמיתה?

למרות גידול בתנועת יצרני “יינות טבעיים” בצרפת ואיטליה שם יקבים רבים מתהדרים בה…